Kovaa ajoa Kataloniassa
– Oma pyörä lähti samantien vaihtoon! Hoffren kuvailee tunnelmiaan tuoreeltaan.
– Edelliseen Turbo Levo 3:een verrattuna ero esimerkiksi iskareissa sekä pyörän softassa on selkeä. Patentoitu Genie-iskariteknologia reagoi maaston epätasaisuuksiin hyvin herkästi, mikä tuo tietysti lisää pitoa ja hallittavuutta.
Specializedin kutsuma kansainvälisten pyöräalan ammittailaisten ryhmä ajoi sateisen harmaassa kelissä nelisen tuntia pitkin Alellan vuoristopolkuja. Paikallisen pyöräkauppiaan opastamalle lenkille kertyi pituutta nelisenkymmentä kilometriä ja nousumetrejä 1500. Muunneltavan akkujärjestelmän ansiosta luvattu toiminta-aika on jopa lähes viisi tuntia, joten akkukesto pääsi todelliseen testiin. Automodella avustuksen säätö 30 ja 100 prosentin välillä saa Hoffrenilta kiitosta, jopa eco mode tuntui tehokkaalta.
Hoffren mainitsee myös S-worksin 720 watin tehon ja 111 Nm väännön todella tuntuvan ajossa – moottori antoi anteeksi, vaikka vuoristossa polkeminen oli sykkimistä. Lisäksi S-works ei tunnu painavalta sähköpyömrältä, vaikka antaakin sopivasti vastetta maastossa.
– Kurakeli oikeastaan vain paransi kokemusta: mutaiset ja liukkaat ajo-olosuhteet kertoivat pyörästä enemmän, kuin pöllyävä hiekkatie. Ominaisuudet todella pääsivät oikeuksiinsa.
Loistava pyörä suomalaiseen kokonaisvaltaiseen ajoon
Vaikka testilenkki heitettiin kotimaiseen maastoon verrattuna varsin erilaisissa olosuhteissa, Hoffren kuvailee uuden Turbo Levon soveltuvan suomalaiseen ajoon erinomaisesti:
– Suomessa meillä ei luonnollisesti ole pitkiä ylämäkisiirtymiä, joten ajaminen on jatkuvasti kokonaisvaltaista ja teknistä single trackiä. Levo nelosessa voiman ulostulo on tasainen ja sitä kautta myös pito on hyvä.
Vastoin yleistä mielikuvaa 160 milliä joustavasta endurojyrärstä, on Levo 4:n ajotuntuma varsin leikkisä ja pitkästä joustomatkasta huolimatta pyörä on ketterä ajaa. Paranneltu softa mahdollistaa kuskille valtavasti valinnanvaraa pyörän ajo-ominaisuuksien säädöissä: esimerkiksi ylimenoa, eli avustuksen kestoa polkemisen lopettamisen jälkeen, voi säätää portaattomasti. Avustus on kokonaisuudessaan hyvin luonnollisen tuntuinen.
Hoffrenille pyörä tuntui heti omalta: rungon geometria on pysynyt pitkälti samana aiemmasta kolmosgeneraation Levosta, mutta perusratkaisujen tuntuva parantelu vie ajokokemuksen täysin uudelle tasolle.