Enduro-maastopyörät

Enduro-maastopyörät

Enduro-maastopyörät on suunniteltu vauhdikkaaseen ja tekniseen maastoajoon, jossa ajetaan sekä jyrkkiä laskuja että vaativia nousuja. Näissä pyörissä on pitkä joustomatka, loiva ohjauskulma ja vankka rakenne, jotka tarjoavat hallittavuutta, vakautta ja kestävyyttä jyrkissä poluissa, kivikoissa ja hyppyreissä. Enduro-pyörät sopivat täydellisesti bike parkiin.

Enduro-maastopyörät – tehokkaasti jousitettu pyörä vaativaan maastoon

Mikä on enduro-maastopyörä?

Enduro-maastopyörät on suunniteltu erityisesti kovaan ajoon ja temppuiluun bikeparkissa ja haastavissa maastoissa. Ne yhdistävät alamäkiajon varmuuden ja trail-pyörien monipuolisuuden, joten ne sopivat erinomaisesti pyöräilijöille, jotka haluavat sekä kikkailla että ajaa pitkiä maastolenkkejä.

Jousitus enduro-pyörissä

Enduro-pyörissä etujousto on yleensä 160–180 mm ja takajousto 150–170 mm, mikä tekee niistä sopivia todella epätasaiseen ajoon mutta samalla tehokkaita myös ylämäissä. Jousituksen määrä asettuu trail-pyörien kevyemmän jouston ja DH-pyörien massiivisen jouston väliin. Toisin kuin DH-pyörät, endurot on tehty myös poljettaviksi poluilla.

Geometria verrattuna DH- ja trail-pyöriin

Enduro-pyörien geometria on loivempi ja vakaampi kuin trail-pyörissä, mikä lisää varmuutta jyrkissä alamäissä. Samalla se on kevyempi ja ketterämpi kuin DH-pyörä. Tämä tekee endurosta monipuolisen vaihtoehdon pyöräilijälle, joka haluaa sekä laskea aggressiivisesti että kiivetä tehokkaasti.

Renkaat enduro-pyörissä

Nykyään enduro-pyörissä käytetään pääasiassa 29-tuumaisia renkaita tai mullet-kokoonpanoa (29” edessä ja 27,5” takana). 29” rengas tuo rullaavuutta ja esteiden ylityskykyä, kun taas pienempi takarengas tekee pyörästä ketterämmän teknisissä kohdissa.

Ohjaustanko ja polkimet

Enduro-pyörissä on leveä ja matala ohjaustanko, joka parantaa hallintaa vauhdikkaissa laskuissa ja teknisissä maastoissa. Polkimissa moni kuski suosii flättipolkimia, sillä niillä voi irrottaa jalat nopeasti haastavissa tilanteissa. Lukkopolkimien etu on puolestaan parempi poljinvoiman siirto ja kontrolli, mikä voi olla hyödyksi pitkillä nousuilla ja nopeissa kiihdytyksissä.

Muut tärkeät ominaisuudet

Enduro-pyörissä käytetään lähes aina hissitolppaa, joka mahdollistaa satulan laskemisen jyrkkiin laskuihin ja nostamisen nousuja varten. Vaihteet ovat tyypillisesti 1x12-ratkaisuja.

Varusteet enduroajossa

Enduroajossa käytetään tavallisia maastopyöräilyvarusteita, mutta suojaustaso on selvästi korkeampi kuin trail-ajossa. Tyypillisiä varusteita ovat full face -kypärä, polvi- ja kyynärsuojat, rintapanssari sekä joskus myös niskatuki. Moni käyttää kevyesti topattuja ajohousuja ja pitkähihaisia paitoja, jotta ajaessa on suojaa pieniltä naarmuilta.

Enduro-maastopyörät – tehokkaasti jousitettu pyörä vaativaan maastoonMikä on enduro-maastopyörä?Enduro-maastopyörät on suunniteltu erityisesti kovaan ajoon ja temppuiluun bikeparkissa ja haastavissa maastoissa. Ne...